۱۳۸۸ فروردین ۹, یکشنبه

نظر کارشناسانه

چرا بعضی از ما دوست داریم با همه چیز مخالفت کنیم بدون اینکه واقعا در موردش اطلاعات دقیق یا حداقل سر رشته ای داشته باشیم؟ چرا فکر می کنیم که خودمون همه چیز رو بهتر از بقیه می دونیم؟ واقعا تا حالا چند بار این طرز فکر باعث شده بی اطلاع بمونیم و ضرر کنیم؟ یا نه حتی حاضر نیستیم قبول کنیم که ضرر کردیم...
یه داستان واقعی بین دو تا خانم که هر دو منتظر ورود اولین بچشون هستند:
اولی- ...آره تربیت بچه خیلی کار سختیه. مخصوصا بچه اول که آدم هیچ تجربه ای نداره...
دومی- راست میگی. به نطر من آدم باید از نظر یه آدم کارشناس استفاده کنه. حداقل یکی که توی این زمینه مطالعه کرده و از ما خیلی بیشتر می دونه.
اولی- ...(سکوت)
دومی- من آقای دکتر... رو قبول دارم. به حرفاش گوش دادم و و از تجربیات و موفقیتاش خبر دارم. واسه همین یکسری از سی دی هاش که مختص تربیت بچه هست رو گرفتم و می خوام قبل از بدنیا اومدن بچه کامل گوش بدم...
شوهر اولی- حالا این دکتر ... کی هست؟ ... آها فکر کنم یکی دوبار توی تلویزیون دیدمش... اما خیلی می زنه تو ذوق مردم. این دیگه چه مدل روانشناسیه...
دومی- من که تخصصی ندارم اما شاید لازمه با بعضی مریض ها اینجوری حرف زد... بگذریم

چند روز بعد
شوهر اولی (بدون مقدمه)- راستی شب عید آقای دکتر... شما رو هم دعوت کرده بودن. خانم مجری ازش تعریف کرد اونم نه گذاشت و نه برداشت گفت: آره درسته.
اولی- واااا چه از خود راضی. خیلی آدم بیخودیه . خیلی از خودش منشکره.
دومی- ...(سکوت چون حرف زدن فایده ای نداره)
شوهر اولی (بعد از چند دقیقه و با حالت تمسخر)- آقای دکتر ... گفته پدر بچه باید فلان کار (مسخره) بکنه.
دومی-...(سکوت)
شوهر اولی (بعد از چند دقیقه و بازبا حالت تمسخر)- آقای دکتر ... گفته پدر بچه باید بهمان کارو (مسخره) بکنه.

خب نظر شما چیه؟ به نظر شما اون خانم اولی کار بدی کرد و یا حرف بدی زد که نظرش رو در مورد یه دکتر گفت؟ یعنی قصدش فخرفروشی بود؟ یعنی خواسته بود بگه من بهتر می دونم؟
من نمی گم که همه باید یک نظرو داشته باشند و مثلا از آقای دکتر... خوششون بیاد اما وقتی هیچ شناختی در مورد یه موضوع نداریم لازمه نظر بدیم؟ اصلا اینکه یک نفر آدم از خود راضی هست دلیله منطقی برای بد بودن اون آدمه؟ مثلا شاید خانم یه آدم بسیار بداخلاق باشه این یعنی لزوما خواننده خوبی هم نیست؟ واقعا معیار ما برای تشخیص شخصیت اجتماعی ، کاری و ... چیه؟ شما بگین...

هیچ نظری موجود نیست: