۱۳۸۷ آذر ۶, چهارشنبه

به تاریختون افتخار می کنین؟

امروز داشتم سر ناهار با یکی از همکارام که مجارستانی هست صحبت می کردم. واسم تعریف کرد از یه دوست انگلیسیش که خیلی از انگلیسی بودن خودش راضی هست و به دیگران فخر می فروشه و حاضر نیست دوستای اروپای شرقیش رو به دوستای انگلیسیش معرفی کنه. البته اکثرانگلیسی ها خیلی از خود راضی هستند و حق با همکارم بود. من گفتم شاید به تاریخ کشورشون می نازن (مثل ما ایرانی ها) . این همکار من یه سوال پرسید که منو تکون داد: هر کشوری یک تاریخی داره. واسه چی باید به تاریخی بنازیم که هیچ نقشی در شکل گیریش نداشتیم؟
دیدم واقعا راست می گه. در مورد خودمون می گم. شکی نسیت که ما یه تاریخ کهن و افتخار آمیز داریم. اما آیا این باعث برتری ما میشه؟ اگه تو یک کشور جدید بدنیا می اومدیم چی؟ مگه اصولا ما ایران یا انگلیس یا... رو انتخاب کردیم؟ بهتر نیست به کارهای خوبمون به عنوان یک ایرانی افتخار کنیم؟ بهتر نیست ما هم تاریخی باشیم افتخارآمیز برای فرزندان آینده ایران؟

۱ نظر:

ناشناس گفت...

درود بر شما
من کاملا" با شما موافقم متاسفانه یک نوع ism بنام snobbism وجود داره که گریبانگیر بسیاری از مردم شده.
بدرود.
www.ashoo1970.blogfa.com